چاپ
مشاهده در قالب PDF

پل ورسك تعداد بازدید:1381

تولیدات ویژه وب سایت - جاذبه های تاریخی و طبیعی

میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

يكي از شاهكارهاي راه آهن كشور «پل ورسك» است كه به عنوان مهمترين و مرتفع ترين پل خط آهن شمال ايران مطرح است .

با نگاه به چشم انداز راه آهن ايران، چه در شمال هنگام عبور از قلل شامخ البرز وچه در جنوب هنگام گذشتن از فراز دره ه وكوههاي سخت وبلند به راحتي مي توان به اهميت وعظمت آن پي برد.
ازاين پل كه شهرت جهاني نيز دارد و نام آن در تمامي آثاري كه پس از پايان جنگ جهاني دوم منتشر شد ، با عنوان «پل پيروزي » ياد شده است .
ورسک از شاهکارهای شرکت مهندسی دانمارکی Kampsax (کمپ ساکس ) است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شده است. به لحاظ ويژگي هاي منحصر به فرد، اين پل به شماره 1534 در فهرست آثار ملي كشورمان نيز به ثبت رسيده است .
پل ورسك كه در واقع از شاهكارهاي معماري جهان به شمار مي رود، در دره ورسك واقع در ۸۵كيلومتري جنوب قائم شهر در محور سوادكوه قرار دارد و راه آهن سراسري تهران ـ شمال را به هم متصل مي كند. عظمت اين كه در واقع دوكوه عظيم وسخت گذر عباس آباد را به يكديگر اتصال مي دهد، حقيقتي انكارناپذير است كه حتي جهانگردان خارجي نيز به آن اعتراف دارند ودر برابر عظمت و بزرگي و اراده آهنين طراح وسازندگان آن سرتعظيم فرود مي آورند. امروز پل ورسك علاوه براهميت ويژه در صنعت حمل ونقل، از جاذبه هاي سياحتي كشور نيز محسوب مي شود.
گفتني است در سال ۱۳۲۰ كه نيروهاي متفقين در زمان جنگ جهاني دوم وارد ايران شدند، يكي از دلايل پيروزي خود را دراين جنگ وجود راه آهن سراسري ايران عنوان كردند. از طرفي ، «چرچيل»، نخست وزير وقت انگليس نيز پل ورسك مستقر در راه آهن شمال را پل پيروزي لقب داد.
سازنده این پل یک معمار اتریشی به نام (( والتر اینگر )) در سال 1310 هجری شمسی است و نام آن بر گرفته از نام قریه ورسک واقع در قسمت شمالی این پل ميباشد. قريه ورسك در زمان احداث پل دارای حدود 20خانوار جمعيت بوده است .
به روايت بوميان منطقه، هنگامي كه اين پل ساخته شد، به فرمان رضا شاه ، مهندس سازنده پل به همراه همسر و فرزندانش در هنگام عبور نخستين قطار از روي اين پل در زير آن قرار گرفتند تا به اين ترتيب اطمينان سازه ساخته شده، ثابت شود. آرامگاه والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار دارد .
این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است . به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است .
حجم پل ورسك كه داراي ۶۶ متر دهانه قوسي و ۱۱۰متر ارتفاع از ته دره است ، جمعاً ۴۵۰۰ مترمكعب است .طول کلی پل حدودا 73  متر است. هزينه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر۲ميليون و۶۰۰هزار تومان بوده است
سه خط طلا
سه خط طلاي راه‌آهن شمال در سه كيلومتري پل ورسك و بعد از آبادي ورسك به سمت گدوك در ارتفاعات شرق جاده تهران - شمال مشاهده مي‌شود. اين خطوط براي كم كردن شيب و افزايش ضريب قدرت لوكوموتيو به اين شكل بنا شده است.



The Veresk bridge (Varisk) is a bridge in Iran. The bridge was constructed mostly by Germans during World War II by leadership of an Austrian engineer named Walter Inger, constructed during the reign of Reza Shah. It is located in Veresk district of Savadkuh County, in Mazandaran province.

During World War II, it was known as the Pol-e Piroozi ("The bridge of victory"). The bridge stands at 110 m (360 ft) tall and its arch measures 66 m (217 ft) long. The bridge serves the Trans-Iranian Railway network in Northern Iran.

The Veresk Bridge in Iran connects the railway between Tehran and the Caspian Sea region. It is located in Mazandaran’s Veresk district of Savad Kooh county, 85 kilometers south of Ghaemshahr and connects two of the mountains in the Abbas Abad region. The bridge is one of the masterpieces of the Danish engineering firm Kampsax, (consisting of mostly German and Austrian engineers) serving the Trans-Iranian Railway network in Northern Iran. It has been said after finishing the bridge, people had a fear that the train wouldn’t be able to pass the narrow bridge and that it would break. As a result, the engineer and his family stood under it when the first train passed the bridge (local accounts claim that Reza Shah had asked them to do so anyway).

Underneath the bridge is a memorial structure built in memory of all the construction workers who lost their life in the course of building the Veresk Bridge and its nearby tunnels. The Chief Engineer, Austrian Walter Inger, who wanted to be buried at Veresk area after his death, is also buried in this location. Also under the bridge is an underground tunnel for which trains pass through after crossing the bridge and gradually dropping altitude and before pulling into the train station. During World War II, it was known as the Pol-e-Piroozi, or the bridge of victory. During the course of the war, Reza Shah was asked by Hitler to blow up all tunnels and bridges, including the Veresk Bridge, on Iran’s railway lines in order to delay the transfer of goods and reinforcement troops to the north for the Russians. He furthermore promised to replace and reconstruct all of such demolished structures following the Germans’ victory in the war. Reza Shah rejected the request. Today on average trains connecting Tehran to Gorgan or Sari pass over this bridge 4 times a day.
 


کلمات کلیدی:پل ورسک مازندران پل ورسک راه آهن خط آهن شمال ایران Veresk bridge

مطالب مرتبط

معرفی به دوستان

نوشتن دیدگاه (Add comment)


تصویر امنیتی (CAPTCHA)
تصویر امنیتی جدید (Refresh CAPTCHA)