جهش تولید | شنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

میراث - نمایش محتوای خبر

 

 

میراث

.

میراث

شناخت و هویت تاریخی هر ملت با توجه به آثار مکتوب و ابنیه های تاریخی و نشانه های

باستان شناسی معنا می گیرد و از این رهگذر است که می توان پیشینه و سیر تکامل هر جامعه

را در گذر زمان نشان داد. ایران به عنوان یکی از بزرگترین تمدن های بشری دارای آثار

تاریخی فراوانی ست که هر یک می تواند اندیشه، مهارت، هنر و زیبایی شناسی مردمانش را

به تماشا بگذارد و به موزه ای عظیم از آثار گذشتگان تبدیل نماید.

مازندران هم از دیرباز یکی از استان های مطرح کشور در صنایع دستی بوده است بطوریکه

در گذشته، جزو پنج استان برتر کشور بود. همچنین 20 رشته‌ صنایع دستی استان تاکنون

نشان ملی گرفته ‌اند.

از مهمترین صنایع دستی موجود در مازندران می توان به قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی،

بافت گلیمچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری و سرامیک

سازی، فراورده‌های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب، حصیر

بافی، طراحی سنتی و نگارگری، جلد سازی سنتی، صنایع دستی دریایی و عروسک سازی

اشاره کرد.

مکاری از پژوهشگران صنایع دستی مازندران، سه عنصر هنر، فرهنگ و صنعت را در ذات

صنایع دستی استان مازندران نهفته می داند و معتقد است: صنایع دستی این استان، روایتگر

صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق ساکنان کرانه دریای مازندران است و تجلی‌گاه

بخش قابل ملاحظه‌ای از هنر و خلاقیت اقوامی است که با این صنایع سر و کار دارند.

صنايع دستي اين استان با توجه به شاخصه‌ هاي آن مي‌تواند به عنوان يك پيام‌رسان مهم از

فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي در سطح جهاني باشد.

وی افزود: بر اساس کاوش هاي باستان شناسي در غار کمربند و هوتو در بهشهر و اشياء به

دست آمده از آن که متعلق به 6 هزار سال پيش از ميلاد مسيح است كه حکايت از آگاهي مردم

آن عصر به فن ريسندگي و تبديل پشم به نخ دارد. همچنين وجود مصنوعات سنگي، سنگ
تراشيده‌هاي مسي، سفالي و مفرغي زرين، نشانه توليد لوازم خانگي به دست مردم اين استان

در گذشته است.

کریمیان از تولید کنندگان صنایع دستی در بابل در معرفی برخی از تولیدات صنابع دستی

مازندران گفت: قالی کلاردشت، فرشی است که حتی در مازندران و میان تجار و بافندگان

ایران، بسیار ناشناخته است.   معروفترین قالی کلاردشت در روستای مکارود استان بافته می

شود، جزو قالی‌های درشت بافت که به قالی خرسک نیز معروف است و نقوش آن نیز ذهنی و

بدون نقشه هستند. حصیربافی نیز از هنرهایی است که جنبه خود مصرفی دارد و در حال

حاضر جنبه هنری کمتری دارد.

نادرزاده از هنرمندان نمدمال استان هم گفت: تهیه نمد براساس دو خاصیت پشم یعنی جعد یابی

و پوسته ‌ای شدن است. زمانی که پشم در حرارت مرطوب مجعد شده و الیاف آن درهم

می‌روند پوسته‌ها نمی‌گذارند الیاف دوباره از هم باز شوند این بهم پیچیدگی، بافت نا منظمی

درست می‌کند. ماده اصلي نمد پشم و گوسفند و به رنگ‌هاي طبيعي مانند سفيد و سياه و قهوه

اي و براي نقش اندازي آن از پشم‌هاي رنگ شده شيميايي بهره مي‌جويند.

موسوی از هنرمندان لاک تراش مازندران نیز می گوید: لاك تراشي در مناطق روستايي و

جنگلي مورد توجه پيشه وران هنرمندان بوده و انواع سازه‌هاي آن بر اساس نياز زندگي

روزمره رشد يافته است. استادكاران با استفاده از ريشه و تنه درختان بدون بهره گيري از

ابزار كار امروزي ظروف چوبي مانند جوله، كلز، لاك دانه پاش، قند چوله، تنباكو چوله،

قاشق، ملاقه، كترا، توليد مي‌كنند. هنر لاک تراشی مازندران در سال 2012 میلادی موفق به

دریافت مهر اصالت یونسکو نیز شده است.

با وجود توانمندی های فراوان مازندران در تولیدات صنایع دستی و جایگاه این استان در

گذشته، در سال های اخیر شاهد رکود نسبس فعالیت های این بخش و نارضایتی فعالان این

عرصه هستیم زیرا کاهش مواد اولیه مورد نیاز و افزایش قیمت ها از یک سو و ورود صنایع
دستی بی کیفیت خارجی به ویژه از چین سبب کاهش انگیزه تولید کنندگان شده است.

اما به گفته کارشناسان یکی دیگر ازمهمترين مشکلات در توسعه صنایع دستی مازندران، نبود

محل مناسب براي عرضه و فروش این محصولات است.

محمودی از تولیدکنندگان صنایع دستی مازندران که در تجرات این بخش نیز فعالیت دارد

گفت: این مشکلات در حالیست که طبق مصوبه دولت قبل قرار بود 7 بازارچه دائمی صنایع

دستی در مازندران راه اندازی شود که با گذشت نزدیک به دو سال از فعالیت دولت جدید،

هنوز این مصوبه در استان اجرایی نشده است.

معاون صنایع دستی مازندران اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران

هم با اشاره به اینکه وضعیت برگزاری این نمایشگاه‌ها در مقایسه با گذشته کمی بهبود دارد،

گفت: درآمد صنایع دستی با جمعیت استان، رابطه مثبت ندارد، و با وجود تکنیک‌های فردی

که هنرمندان ما از آن برخوردار هستند اما هنوز نتوانسته‌اند کابرد صنایع دستی در زندگی

روزمره را نهادینه کنند.

موسوی با بیان اینکه از ابتدای فروردین امسال تاکنون 43 میلیارد ریال محصولات صنایع‌

دستی در استان به فروش رفت افزود: بیش از 400 غرفه برای برپایی نمایشگاه در استان در

نظر گرفته شد که 246 غرفه در اختیار شرکت‌کنندگان سایر استان‌ها و 175 غرفه در اختیار

مازندران قرار گرفت اما ظرفیتهای استان با توجه به ورود مسافران و گردشگران نوروزی، بیش

از این است.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران هم با پذیرفتن مشکلات صنایع دستی استان 

گفت: در تعطیلات نوروزی امسال13 نمایشگاه صنایع دستی و فرهنگی در استان دائر شده که

از این تعداد، پنج نماشگاه ملی است.

بزرگ نیا تأکید کرد: برخی مشکلات زیرساختی و بودجه ای باید با تعامل و همکاری مسئولان

کشوری رفع شود و دراین باره باید رایزنی ها بیشتر شود.
با توجه به گفته های مسئولان و کارشناسان صنایع دستی مازندران باید گفت: مدتهاست چالش

های این حوزه شناسایی شده است و مسئولان نیز در سالهای متمادی برای رفع این چالش ها وعده

هایی داده اند که برخی عملی شد و برخی دیگر در انتظار تحقق است. از آنجایی که راهکارهای

علمی و عملی برای توسعه روزافزون توانمندی های صنایع دستی مازندران نیز بارها به

مسئولان و فعالان این عرصه داده شده است انتظار این است که زمینه این توسعه نیز با سرعتی

بیش از گذشته فراهم شود.