جهش تولید | جمعه، ۳ بهمن ۱۳۹۹

مقاومت دولت در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان - نمایش محتوای خبر

 

 

مقاومت دولت در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه بحث نظام رتبه‌بندی معلمان در دو سال گذشته مطرح شد، گفت: اجرای این طرح با مقاومت دولت نیز مواجه شده و هنوز اتفاق نیفتاده، به شکلی تغییرات عمومی در کار معلمان اتفاق افتاده بود ولی نتوانست مشکلات این قشر را مرتفع کند.

مقاومت دولت در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان

عبدالوحید فیاضی درباره رفع مشکلات مجموعه آموزش و پرورش به‌ویژه معلمان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار کرد: اگرچه اقداماتی در سال‌های گذشته تلاش‌های صورت گرفته ولی خدمات هم‌پای شرایط دیگر در کشور نبوده؛ به این معنا که وقتی به بخشی از مشکلات معلمان پرداخته و آن را مرتفع شود یک‌باره می‌بینیم شرایط اجتماعی، منزلتی و معیشتی معلمان با وضعیت موجود در جامعه فاصله زیادی دارد.

وی با بیان اینکه دولت‌ها تلاش دارند تا مشکلات معلمان را حل کنند، افزود: این تلاش‌ها ناکافی است، به این معنا که هم‌پای جهش برخی از شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه این تحولات معیشتی و منزلتی معلمان رقم نمی‌خورد این موضوع موجب نارضایتی فرهنگیان می‌شود و شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که هیچ‌گاه جامعه فرهنگی به درجه‌ای از رضایت نسبی نرسد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در زمینه مشکلات معلمان بحث نظام رتبه‌بندی معلمان در دو سال گذشته مطرح شد و مجلس همچنان پیگیر اجرای آن است، تصریح کرد: این طرح با مقاومت دولت نیز مواجه شده و هنوز اتفاق نیفتاده است، به شکلی تغییرات عمومی در کار معلمان اتفاق افتاده بود ولی متناسب با وضعیت جامعه امروزی نیست و نتوانسته مشکلات این قشر را مرتفع کرده و رضایت‌مندی را جلب کند.

فیاضی ادامه داد: در این زمینه درخواست شد در سال 95 نظام رتبه‌بندی معلمان آماده و اجرایی شود؛ به‌دلیل اینکه این نظام بخشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که باید تاکنون اجرایی می‌شد و امیدواریم امسال عملیاتی شود، البته وزیر آموزش و پرورش قول مساعد دادند در سال 95 عملیاتی کنند.

وی با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم با همین وضعیت در شرایط آینده پیش رویم شاید نتوانیم هیچ‌گاه آموزش و پرورش را به آن درجه از رشد و تعالی برسانیم و معلمان احساس رضایت کنند، خاطرنشان کرد: در این زمینه طرح ادغام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش با عنوان یک وزارتخانه طراحی و به مجلس ارائه شده که امیدواریم در دستور کار قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این طرح آموزش و پرورش را توانمند شده و سطح آموزش و پرورش به دانشگاه ارتقا می‌یابد، طرح ادغام دو وزارت‌خانه می‌تواند آموزش و پرورش را غنی کند.

وی در مورد وضعیت معلمان حق‌التدریس نیز اظهار کرد: درخواست‌ها این بوده دولت نسبت به پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس اقدام کند و پاداش بازنشستگان و بخشی از مطالبات آنان را براساس وعده‌ پرداخت کند.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش حقوق معلمان، گفت: این مهم در قالب نظام رتبه‌بندی معلمان اتفاق می‌افتد و به دنبال باید علاوه بر افزایش حقوق سالانه کارمندان دولت، موضوع طرح ادغام این دو وزارتخانه به‌صورت اصولی دنبال شود.