رونق تولید ملی | دوشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

سالمندان روزه دار - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

سالمندان روزه دار

Loading the player...

پدران و مادران بزرگوار باید در این ماه مراقبت بیشتری از وضعیت فرضی خودشان داشته باشند با توجه به اینکه کمبودهای تغذیه می تواند اثرات نامطلوبی در سلامت آنها داشته باشد چرا که کاهش ذخائر بدن ، آب بدنشان و قند خونشان در بدن می تواند موجب سرگیجه ، بیحالی و خستگی شود . استفاده از میوه رنده شده ، لبنیات کم چرب ، انواع سوپ ها و آش ها و مایعاتی که برای سلامت آنها مفید است را در افطار و سحری حتما مصرف کنند . نوشیدن چای کم رنگ در افطاری و استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ ، آش ، حلیم بدون روغن و مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح بدن می شود تاکید بر این است که در طول مدت روزه داری در این ماه سالمندان پس از افطار تا سحری از شربت آبلیمو یا آب آبلیمو ، آب میوه خانگی بیشتر استفاده کنند چونکه عطش آنها را برطرف می کند . و حتی مصرف حداقل 8 تا 10 لیوان آب برای سالمندان بین افطاری تا سحر تاکید می شود . استفاده از گوشت های سفید مثل ماهی حداقل 2 تا 3 بار در هفته و از مصرف مغزهای بدون نمک بادام ، پسته ، فندوق بعنوان دسر همراه با میوه های فصل از ضروریات تغذیه سالمندان در این ماه مبارک است اما در خصوص وعده ها : 4 وعده افطار ، شام ، دسر و سحری رعایت کنند سالمندان حتما برای وعده سحر بیدار شوند و یا مراقبین سالمندان برای وعده سحری بیدارشان کنند که مواد مغذی در این ماه هم تامین شود . چای را در وعده سحری محدود کنند که دچار کم آبی در طی روز می شوند تشنگی را نیز تشدید می کند اما مراقبین سالمندان توجه ویژه ای داشته باشند با توجه به اینکه روزه می گیرند سالمندانی که در منزل هستند و روزه نمی گیرند وضعیت تغذیه ی آنها دچار مشکل نشود دقت ویژه به دریافت غذای روزانه این سالمندان داشته باشند که تحت تاثیر روزه ی مراقبین سالمند قرار نگیرند چون سلامت آنها در ماه مبارک به خطر نیفتد .

Diet for the fasting elders
Most Muslim people fast in the month of Ramadan, they do not eat and drink from the dawn to the dusk, some times over 16 hours a day. However, many of these people are old and need special care in their diets to avoid probable failures and health problems. The elders need to follow some important health and nutritional advices to reduce the health risks while they fast. Nutrition experts advise them to break their fast with lukewarm liquids such as milk or tea. They can have light foods like soup, salad, low fat meals, cheese and bread afterwards. As the level of glucose in the blood falls down because of fasting, it is recommended to take natural sweet nutrients such as date, raisin, and honey. The elders need to drink enough water and liquid during the hours they break fasting to eliminate the risk of dehydration, dizziness and exhaustion. Nutrition experts recommend them to drink homemade and natural fruit juices. The kind and ingredients of the foods are also important for the elders; it is better for the elders to have chicken, fish and low fat meats. Having nuts and dried fruits are also recommended, provided enough liquid (8 to 10 glasses of water) are taken. They should take foods with small amount of salt but rich in fibers. They should avoid fatty foods, too much beans and sweets. Nutrition experts recommend the elders to have dishes at least four times.

 



تازه ها