رونق تولید ملی | جمعه، ۲ اسفند ۱۳۹۸

رحلت رسول اکرم (ص) - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

رحلت رسول اکرم (ص)

Loading the player...

دانلود

 

روز بیست و هشتم ماه صفر، روز غم انگیزی است، روزی که حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) دنیای فانی را وداع گفتند .

و کتاب الهی و عترت خود را به امانت در نزد امت خویش نهادند و گویی همانند دوران پر برکت زندگیشان نگران امت خویش بودند. پیامبری که پس از گذشت قرنها از زندگی مادی و رحلت ایشان همچنان بسیاری از انسان‌ها با شگفتی به فضایل و کرامات اخلاقی آن حضرت می نگرند و هنوز بسیاری در اینکه مانند ایشان رفتار کنند، ناتوانند.
پیامبر ختمی مرتبت، به کمال رساننده رحمت و محبت و نفی کننده جاهلیت و خشونت به تمام معنا بود. رسول خدا (ص) در هدایت مردمان و در مدیریت آنان بیش از هر چیز از رحمت و محبت بهره مى‏‌گرفت. خداوند هم آن حضرت را با این ویژگى در هدایت و مدیریت معرفى کرده است، این‏که آن حضرت به سبب رحمتى از جانب خدا در هدایت و مدیریت خود از محبت، مدارا و ملایمت و نفی خشونت به نیکویى بهره‏مند شده است و اگر چنین نبود، آن شیوه هدایت و اداره مطلوب حاصل نمى‌‏شد:
فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَا نْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ.
به موجب لطف و رحمت الهى، بر ایشان نرم دل شدى که اگر تندخوى سخت‏دل بودى از پیرامونت پراکنده مى‌‏گشتند. پس از آنان درگذر و بر ایشان آمرزش بخواه و در کار با آنان مشورت کن. (آل عمران / 159)
خداى متعال فرستاده گرامى‌‏اش را با این وصف کمالى توصیف کرده که در اداره امور و پیشبرد مقاصد و هدایت مردمان از رحمت و ملایمت و مدارا برخوردار بوده است. آن‏گاه آن حضرت را به گذشت و بخشش و طلب آمرزش براى امّت فرمان داده است. این خود نشان دهنده جایگاه ویژه و اساسى این صفت در اداره امور است.
پیامبر اکرم (ص) به سبب رحمت و فیض الهى به چنان محبت و ملایمتى در هدایت و مدیریت خود دست یافته بود که به سبب آن، شگفت‏آسا موانع هدایت و اداره جامعه‏اى دچار تشتت و مشکلات فراوان، رفع و مقتضیات رشد و کمال آن فراهم شد. اگر رسول خدا (ص) سخت‏دل و تندزبان بود، هر آینه امتى فراهم نمى‏شد و مردمان از گرد او پراکنده مى‏‌شدند؛ به تعبیر محمد ابوزهره: خوى نرم پیامبر بود که قلب‏‌ها را جذب کرد و الفت بخشید و جان‏هاى گریزان را گرد آورد. (الوحده الاسلامیه / 79)
محبت، گذشت و بزرگوارى آن حضرت در مدیریتش بسیارى از مشکلات را که حل‏ناشدنى مى‌‏نمود، حل کرد. رحمت و محبت در اداره امور اعجاز مى‏‌کند و اعجاز مدیریت پیامبر خدا از آن نیرو مدد گرفته بود.
بدین ترتیب خداوند راز موفقیت پیامبر را در تألیف قلب‏‌ها، محبت و ملایمت او به توفیق الهى معرفى مى‏‌کند که آن حضرت با تکیه به همین عامل، جامعه را دگرگون کرد و به مقصد الهى راه برد. به تعبیر جلال الدین محمد بلخی:
او به تیغِ حلم چندین حلق را
وا خرید از تیغ و چندین خلق را
تیغ حلم از تیغِ آهن تیزتر
بل ز صد لشکر ظفر انگیزتر (مثنوی معنوی، دفتر اول، ابیات 3988 - 3989 )
انسان‏‌هاى پارسا و پرهیزگار در محدوده معمارى جهان آفرینش حرکت مى‌‏کنند که مهندس آن بر اساس هندسه رحمت و لطف، خطوط کلى و اضلاع جانبى آن را ترسیم کرده است." (جوادی آملی، عرفان و حماسه / 17 – 18)

 

Muhammad, Abū al-Qāsim Muḥammad ibn Abd Allāh ibn Abd al-Muṭṭalib ibn Hāshim Abd al-Manaf was born in 570 in Mecca. He was orphaned at an early age and brought up under the care of his grandfather and his uncle Abu Talib afterwards. He spent his childhood and teenage with his cousins. He was famous for his good words and behaviors; that is why people called him Mohamed al-Amin. He married Khadijeh, the daughter of Khovaild. He could prevent a big chaos among the tribes of Mecca by putting a black stone called "Hajar al-Asvad" into the wall of Keba. Then, he joined a treaty called "Helf al-Fozol" among the chivalrous youth to prove his philanthropy. Being in the habit of periodically retreating to a cave in the surrounding mountains for several nights of seclusion and prayer, he later reported that it was there, at age 40, that he received his first revelation from God. He preached the Islamic tenets to relatives and friends over three years, but later Muhammad started preaching these revelations publicly, announcing that "God is One", and that complete "surrender" to Him (Islam) is the only way acceptable to God, and that he himself was a prophet and messenger of God. He was met with hostility from some Meccan tribes; he and his followers were treated harshly. To escape persecution, Muhammad sent some of his followers to Abyssinia before he and his followers in Mecca migrated to Medina (then known as Yathrib) in the year 622. This event, the Hijra, marks the beginning of the Islamic calendar, which is also known as the Hijri Calendar. In Medina, Muhammad united the tribes under the Constitution of Medina. After ten years of fighting with the Meccan tribes, his followers in a largely peaceful conquest gained control of Mecca where he destroyed the pagan idols in the city and then sent his followers out to destroy all of the remaining pagan temples throughout Arabia. He saved the humanity and made Islam strong enough to survive all time afterwards to play the key positive role and guideline in the current events in the world where human being seeks peace and dignity. In 632, He made his last pilgrimage to Mecca and announced Imam Ali as his successor. A few months after returning to Medina from The Farewell Pilgrimage, Muhammad fell ill and died. By the time of his death, most of the Arabian Peninsula had converted to Islam, and he had united Arabia into a single Muslim religious polity.



تازه ها