جهش تولید | چهارشنبه، ۱ بهمن ۱۳۹۹

دو طرح راه آهن شمال آماده بهره برداری شد - نمایش محتوای خبر

 

 

دو طرح راه آهن شمال آماده بهره برداری شد

یوسف گران پاشا ˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پل روگذر راه آهن شهر ساری واقع در منطقه دخانیات با 42 میلیارد ریال سرمایه گذاری ساخته شده است.

وی ادامه داد: با هماهنگی شهرداری ساری این پل هفدهم خرداد امسال به صورت رسمی زیر بار ترافیک خواهد رفت.

گران پاشا با بیان اینکه زیرگذر این پل هم با هفت میلیارد ریال ایجاد شده است، گفت: به دلیل جا به جایی تاسیسات برق و گاز، روند اجرای این طرح طولانی شد.

مدیرکل راه آهن شمال همچنین از پایان عملیات ریل گذاری اتصال خط گرگان - اینچه برون خبر داد و اظهار داشت: این خط به طول 78 کیلومتر با چهار ایستگاه در آستانه بهره برداری قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه یکهزار و 300 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است، افزود: با راه اندازی این خط ظرفیت حمل بار افزایش چشمگیری می یابد.

گران پاشا به ارتباط این خط با کشور قزاقستان در مرز اینچه برون اشاره کرد و اظهار داشت: قزاقستان سالانه 13میلیون تن غلات تولید می کند که از این مقدار فقط شش میلیون تن برای مصرف داخلی است و بقیه قابلیت صادرات دارد.

وی افزود: از آنجایی که کشورهای حوزه خلیج فارس بازار اصلی غلات قزاقستان هستند ، راه آهن شمال به صرفه ترین مسیر برای رساندن این غلات به حاشیه خلیج فارس به حساب می آید.

مدیرکل راه آهن شمال ظرفیت حمل بار از طریق خطوط ریلی راه آهن شمال را سالانه تا سه میلیون تن اعلام کرد و بیان داشت: در حال حاضر فقط حدود یک میلیون و 400تن بار از این خط ترانزیت می شود.

وی افزود: راه آهن شمال حمل دو میلیون تن غلات قزاقستان از ایستگاه اینچه برون را به داخل ایران و سپس به کشورهای خلیج فارس برنامه ریزی کرده است.

گران پاشا ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی را از دیگر مزایای ایجاد این خط عنوان کرد و گفت: راه آهن شمال یکی از مهم ترین ظرفیت های موجود برای جا به جایی مسافر و رونق بخشیدن به صنعت گردشگر پذیری در مازندران نیز محسوب می شود.

مدیرکل راه آهن شمال در عین حال از سنگ پرانی به سوی قطارهای محور شمال به عنوان یکی از مشکلات یاد کرد و خواستار فرهنگ سازی برای از بین بردن این معضل شد.

وی گفت: پدیده پرتاب سنگ به سوی قطارها از سوی کودکان و نوجوانان ساکن حاشیه خطوط ریلی ،یکی از مشکلات و معضلات جدی راه آهن ها در کشورهای مختلف دنیا بویژه کشورهای جهان سوم و در حال توسعه است که گاه خسارات سنگین مالی و جانی را در پی دارد.

گران پاشا گفت: پارسال 245 مورد سنگ پرانی به سوی قطارهای محور شمال صورت پذیرفت که بیش از 200 مورد آن مربوط به پرتاب سنگ به سوی قطارهای مسافری بوده که در این سنگ پرانی ها 220 جام شیشه قطارها شکسته و سبب ایجاد خسارت 800 میلیون ریالی و زخمی شدن هفت نفر از مسافران شد.

وی افزود: 98 درصد موارد سنگ پرانی به سوی قطارها تنها رفتارهای کودکانه و انگیزه های بازیگوشی بوده است.

او ادامه داد: بیشترین موارد سنگ پرانی ها به سوی قطارها حد فاصل شهر های شیرگاه ، قائمشهر ، ساری ، نکا و بهشهر رخ داد از نظر تمرکز جمعیتی نیز بیشترین حجم ساکنان مجاور خط آهن را تشکیل می دهند.

مدیر کل راه آهن شمال اظهار داشت: بر اساس تجزیه و تحلیل یافته ها ، رفتارهای کودکانه و انگیزه های بازیگوشی به همراه ناآگاهی ها ، بدآموزی ها و نارسایی های منابع آموزشی مهم ترین علل سنگ پرانی ها توسط کودکان و نوجوانان حاشیه خط آهن به سوی قطارها محسوب می شود.

وی از خانواده ها ، اولیاء و مربیان تربیتی مدارس حاشیه خطوط راه آهن و رسانه های گروهی و اصحاب قلم خواست نسبت به عواقب خطرناک پرتاب سنگ به سوی قطارها ،هشدارهای لازم را به نوجوانان داده شود.

راه آهن شمال با شیب 18درصدی در گدوک و پل ورسک، به طول 382کیلومتر از ایستگاه گرمسار در استان سمنان آغاز و با عبور از کوه های سر به فلک کشیده البرز وارد مازندران می شود و با گذر از مناطق زیبای جنگلی، شهرهای متعدد و مناطق جلگه ای، در ایستگاه گرگان پایان می یابد.

حوزه استحفاظی راه آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار آغاز می شود و در مسیر 382 کیلومتری تا پایان یافتن در ایستگاه گرگان دارای 27 ایستگاه بزرگ و کوچک است.