جهش تولید | جمعه، ۱۴ آذر ۱۳۹۹

تغذیه نوجوانان روزه دار - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

تغذیه نوجوانان روزه دار

به تغذیه نوجوانان و تحرک آنها در طول روز باید توجه خاصی چون دریافت ناکافی مواد غذایی می تواند به رشد نوجوانان لطمات جبران ناپذیری را وارد کند . فعالیت شدید که منجر به مصرف انرژی زیاد می شود و همچنین عرق کردن زمانی که معمولا نوجوانان در طول روز دارند می تواند باعث سوء تغذیه خفیف تا شدید در آنها شود. بنابراین به دختران کم سن و سال که بین 9 تا 12 سال دارند و نوجوانانی که در معرض خطر سوء تغذیه قرار دارند برای روزه داری با متخصص تغذیه مشورت کنند . اصول تغذیه در ماه مبارک هم شامل رعایت تنوع و تعادل در مصرف گروه غذایی اصلی است که شامل گروه نان و غلات ، میوه جات و سبزیجات ، گروه گوشت ، حبوبات و تخم مرغ ، گروه شیر و لبنیات و چربی های مفید می باشد در ضمن توصیه اکید می شود به نوجوانان ، مصرف سحری را داشته باشند در واقع مصرف سحری برای نوجوانان از ضروریات روزه داری است و والدین به مصرف صحیح آن تاکید اساسی داشته باشند بنابراین توصیه می شود که نوجوانان سعی کنند شبها زود بخوابند تا موقع سحر بتوانند با نشاط از خواب بیدار شوند دقت شود که برای رشد کافی نوجوان حداقل 7 ساعت خواب آرام نیاز است بنابراین سعی شود که محیط آرامی را برای آنها فراهم کنیم همه افراد بخصوص نوجوانان روزه دار باید از خوردن غذاهای چرب در افطار یا سحری خودداری کنند چون این غذاها احساس تشنگی را در طول روز بیشتر می کند . نوجوانان باید از استفاده غذاهای پرادویه و شور هم خودداری کنند برای کنترل حس تشنگی در طول روز و تامین آب و املاح بدن پیشنهاد می شود که در فاصله افطار تا سحر از میوه جات و سبزیجات فراوان استفاده کنند سعی شود که از مصرف غذاهای شیرین در وعده سحر خودداری شود. سعی کنید افطار را با مایعات گرم مثل آب جوش ، شیرگرم ، چای کم رنگ ، سوپ سبزیجات رقیق ، آب میوه های طبیعی ، مواد غذایی مثل فرنی ، نان و پنیر و سبزی ، خرما و کشمش آغاز کنید تا دستگاه گوارش به آرامی کار خودش را آغاز کند از مصرف مقدار زیاد مایعات سرد ، نوشابه های گازدار ، غذاهای سنگین و خیلی شیرین در زمان افطار خودداری شود. نوجوانان سعی کنند در فاصله افطار تا سحر آب و مایعات را بصورت تدریجی استفاده کنند چون بعلت فعالیت بیشتری که در طول روز دارند از دست دادن مایعات در سنین نوجوانی بیشتر اتفاق می افتد.

Nourishment for fasting teenagers
Many Muslim teenagers like their elders fast the month of Ramadan and do not eat and drink some times over 16 hours a day, from the dawn to the dusk. But following a good diet is necessary to the health and fitness of these teenagers as they are in their growth period.  It is recommended to break the fasting with lukewarm liquids such as milk or tea. Then, they can have light foods like soup, salad, cheese and bread. It is also recommended to take natural sweet nutrients such as date, raisin, and honey to compensate the glucose loss of the body. Avoid taking hot or cold meals for breaking your fast, as the thermal balance is largely vital for the body and any disorder may lead to serious digestion problems. Taking dinner later on, usually two hours after breaking the fasting, is strongly recommended. Nutritionists recommend having complete dawn food before fasting, especially for the teenagers as their body needs many elements to continue the growth process. A good dawn food is consisted of diaries, meat, beans, salad, and fruits. Teenagers are highly recommended to avoid having industrial and fatty food and gaseous beverages and meals with big amounts of additives, and eat naturally especially, as they may make teenagers more hungry, thirsty or exhausted during the fasting.

 



تازه ها