جهش تولید | جمعه، ۱۴ آذر ۱۳۹۹

بهره‌مندی 60 درصد بی‌سوادان مازندران از خدمات سوادآموزی/ مازندران چهار مدرسه با یک دانش‌آموز دارد - نمایش محتوای خبر

 

 

بهره‌مندی 60 درصد بی‌سوادان مازندران از خدمات سوادآموزی/ مازندران چهار مدرسه با یک دانش‌آموز دارد

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه بیش‌ از 60 درصد بی‌سوادان را زیرپوشش داریم تا آموزش ببینند، گفت: واحدهای آموزشی مازندران نسبت به باسواد کردن والدین دانش‌آموزان هم اقدام می‌کنند.

بهره‌مندی 60 درصد بی‌سوادان مازندران از خدمات سوادآموزی/ مازندران چهار مدرسه با یک دانش‌آموز دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، سید علی قاسمی در سخنرانی قبل از خطبه نماز جمعه امروز مرکز استان اظهار کرد: امام راحل برای باسواد کردن مردم بی‌سواد، با این شعار که ایران را مدرسه کنیم در این مسیر گام بلندی برداشتند و نهضت سوادآموزی را راه انداختند.

وی با بیان اینکه برتری آدم بر همه موجودات، علم انسان است، افزود: خداوند به دلیل علمی که به انسان داد، انسان را بر دیگر مخلوقات برتری داد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین افتخار مسلمانان این است که پیامبر رحمت ما زمانی که در میان مردمی پر از خشونت و جهل و بی‌سواد، مبعوث شد و انسان‌های آن عهد را به خداپرستی دعوت کرد، گفت: آنچه از عرب قبل از اسلام در تاریخ داریم، خشونت، جنگ و درگیری است اما نعمت وجود پیامبر، دشمنی عرب‌ها را به برادری و مهربانی تبدیل کرد و یکی از روش‌هایی که پیامبر توانست در میان اعراب، الفت ایجاد کند، باسواد کردن پیروان خود بود.

قاسمی با اشاره به اینکه از نظر پیامبر اسلام، معلم نباید فقط هم‌کیش ما باشد، ادامه داد: معلم هر آیینی که دارد می‌تواند به افراد با دین و مذهب دیگر هم آموزش دهد.

وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی در طول 35 سال گذشته توفیقات خوبی داشت و توانست نرخ باسوادی را افزایش دهد، خاطرنشان کرد: مقایسه آماری بی‌سوادان قبل و بعد از انقلاب اسلامی در مازندران نشان می‌دهد مازندران قبل از انقلاب 48 درصد جمعیت بالای شش سال باسواد بودند و بر اساس آمار سال 90 این رقم به 87 درصد رسید و 40 درصد نرخ باسوادی مردم ما بعد از انقلاب اسلامی رشد پیدا کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه درصد باسوادی زنان 35 درصد قبل از انقلاب بود و در سال 93 به 85 درصد رسید، اظهار کرد: بیش از 50 درصد از زنان ما بعد از انقلاب اسلامی باسواد شدند و مناطق روستایی از سواد 38 درصدی به 83 درصد رسید.

این مسئول با بیان اینکه نرخ باسوادی مردم مازندران در گروه سنی 10 تا 49 سال به 98 درصد رسید، افزود: کشف بی‌سوادان از کارهای سختی است که در پیش داریم و از کسانی که از نعمت سواد محروم هستند تقاضا می‌کنم به واحدهای سوادآموزی در سراسر استان مراجعه کنند.

قاسمی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد بی‌سوادان را زیرپوشش داریم تا آموزش ببینند، گفت: واحدهای آموزشی مازندران نسبت به باسواد کردن والدین دانش‌آموزان هم اقدام می‌کنند و به افراد بی‌سواد برای باسواد شدن پاداش هم تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از نظر دولت حتی اگر یک دانش‌آموز داشته باشیم آن مدرسه را فعال می‌کنیم، ادامه داد: در مازندران چهار مدرسه داریم که یک دانش‌آموز دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه سازمان ملل سال 2016 را سال فهمیدن و ادراک جهانی نام‌گذاری کرده است، تصریح کرد: تا جنبش‌هایی در دنیا ایجاد شود و به ادراک جهانی کمک کند و ما باید در نظام آموزش و پرورش فرزندانی تربیت کنیم که چالش‌های جهانی را درک کرده و فرزند زمان خود باشند.

این مسئول با بیان اینکه امروز در کلان‌شهرها چالش آلودگی هوا و محیط‌زیست داریم و بسیاری از مدرسه‌ها به‌دلیل آلودگی هوا تعطیل بود، ادامه داد: کمبود منابع از یک سو و تولید منابع جدید از سوی دیگر، قدرت‌های جهانی را به جنگ وامی‎دارد و چالش منابع، چالش جدی است و دانش‌آموزان باید آموزش بینند که چگونه منابعی داشته باشیم که دچار چالش نشویم.

قاسمی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها به دنبال منابع جانشین هستند، خاطرنشان کرد: اگر انرژی‌های جانشین را کشف و تولید نکنیم زندگی در کره زمین به مخاطره می‌افتد.

وی اظهار کرد: معلمان ضمن اینکه به فهم درست از جهان می‌پردازند، این نکته را باید به دانش‌آموزان تعلیم دهند که چگونه می‌خواهند در کشور و جهان عدالت، رفاه متوازن و ... ایجاد کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران بااشاره به اینکه باسواد کردن افراد، کم‌ترین کاری است که دولت‌ها انجام می‌دهند، افزود: باید افق درک دانش‌آموزان را به سطحی افزایش دهیم که در دنیای متعارض آینده بتوانیم دیدگاه‌های خود را به کرسی بنشانیم و در دنیای پرچالش، پیروز باشیم و اندیشه‌های دینی خود را به دیگران بقبولانیم.

این مسئول گفت: تقاضا می‌کنم نهاد آموزش و پرورش را فقط در چارچوب نیمکت و کلاس و ... نبینند چون اینها کمترین‌ها است و باید عنوان کنیم که از کمترین امکانات هم محروم هستیم.