رونق تولید ملی | یک‌شنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۸

بندر امیرآباد - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

بندر امیرآباد

منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد

موقعیت ممتاز ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه ، تفکر ایجاد بندری بزرگ و مدرن را در دریای خزر تقویت نمود . پس از مطالعات و تحقیقات فراوان و بررسی مزیتهای منطقه ، عملیات اجرایی ساخت بندرامیرآباد از سال 1375 آغاز شد . وجود پتانسیلها و استعدادهای بالقوه و مکانیابی مناسب ، موجب شد در سال 1376 از سوی شورایعالی مناطق آزاد بعنوان منطقه ویژه اقتصادی به تصویب رسیده و مسئولیت آن به سازمان بنادر و کشتیرانی واگذار گردد . این بندر در سال 1380 افتتاح و در مدت کوتاه فعالیت خود توانست مورد استقبال تجار ، صاحبان کالا و سرمایه گذاران قرار گیرد .

 امکانات و مزایای منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد

-  تنها بندر شمالی متصل به شبکه ریلی کشور و ارتباط با بنادر جنوبی کشور از طریق شبکه ریلی
- احداث 34 پست اسکله در فاز نهایی با ظرفیت جابجایی 15 میلیون تن کالا
- برخورداری از اسکله رو – رو کامیون و قطار جهت حمل یکسره و ترانزیت کالا با استفاده از سامانه حمل ونقل مدرن چند وجهی
- اختصاص اراضی وسیع پشتیبانی ( 1000 هکتار ) برای سرمایه گذاری جهت ایجاد صنایع مختلف تولیدی و خدماتی ، نفت و پتروشیمی و ...
- نزدیکی با صنایع کشتی سازی صدرا ، نیروگاه نکاء و پایانه نفتی که امکان استفاده از خط لوله نکاء – ری را فراهم می سازد.
- بهره مندی از تجهیزات مدرن مخصوص فعالیتهای کانتینری ( گنتری کرین و ترانستینر )
- برخورداری از اکوسیستم منحصر به فرد نیمرخ شمالی البرز ، متشکل از کوه ، جنگل ، جلگه و بناهای تاریخی و همجواری با شبه جزیره زیبای میانکاله جهت توسعه توریسم .
- بزرگترین بندر حاشبه دریای خزر
- بندرامیرآباد در سه فاز طراحی شده است :
فاز اول : 14 پست اسکله فاز دوم : 10 پست اسکله ( حوضچه دوم ) فاز سوم : 10 پست اسکله ( حوضچه سوم )
با احداث 34 پست اسکله در فاز نهایی منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد به بزرگترین و مهمترین بندر حاشیه دریای خزر تبدیل خواهد شد .
- مشخصات اسکله های موجود :
طول کل اسکله ساخته شده اسکله ساخته شده ظرفیت شناور قابل تردد نوع کاربری
1500 9 پست 6000 تن چند منظوره - کانتینری

اتصال به شبکه ریلی :
منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد بعنوان تنها بندر شمالی متصل به شبکه راه آهن سراسری و مجهز به اسکله منحصر به فرد رو – رو قطار ، آماده جابجایی کالا به تمام نقاط کشور می باشد :
فاصله ریلی بندرامیرآباد تا مرزهای خروجی و مراکز مهم صنعتی داخلی :
- بندر شهید رجایی 1878 کیلومتر
- بندرامام خمینی 1338 کیلومتر
- مرز سرخس 1464 کیلومتر
- ذوب آهن اصفهان 1034 کیلومتر
- نورد لوله اهواز 1239 کیلومتر
- فولاد میانه 857 کیلومتر
- فولاد میبد یزد 1227 کیلومتر
- پروفیل ساوه 581 کیلومتر
- فولاد نیشابور 974 کیلومتر
- تهران 412 کیلومتر

- تجهیزات بندری و دریایی :
افزایش راندمان وکیفیت خدمات هر بندر ، نسبت مستقیم با تجهیزات بندری دارد . همگام با توسعه همه جانبه بندرامیرآباد ، سرمایه گذاری عظیمی نیز در بخش خرید تجهیزات مدرن بندری صورت گرفته است .

تجهیزات بندری :
1- گنتری کرین 2 دستگاه
2- ترانستینر 1 دستگاه
3- ریچ استاکر 1 دستگاه
4- جرثقیل لیبهر LHM250 2 دستگاه
5- دستگاه مکنده غلات با ظرفیت 140 تن در ساعت و یک دستگاه با ظرفیت 550 تن در ساعت
6- انواع جرثقیل 50-25 تن ، کفی ، گراپ ، اسپریدر و کشنده

تجهیزات دریایی :
1- یدک کش اشکبوس 1200 HP
2- یدک کش میانکاله 1200 HP
3- یدک کش امیرآباد 1200 HP
4- شناور تجسس و نجات ( ناجی )
5- راهنمابر قیام

 انبارها :
وجود انبارهای وسیع سرپوشیده و روباز ، مکانی مطمئن و ایمن را جهت نگهداری انواع کالاها بوجود آورده است .
- انبار سرپوشیده 45000 متر مربع
- انبار روباز 100 هکتار

 سرمایه گذاری :
یکی از اهداف اصلی فعالیت منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد ، ایجاد بستری مناسب جهت جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی بوده است . اراضی وسیع پشتیبانی با کلیه امکانات زیربنایی و اتصال به شبکه ریلی ، امکان فعالیت بنگاههای اقتصادی در بخشهای مختلف صنعتی ، خدماتی ، صنایع واسطه و پالایش و فرآوری مشتقات نفتی را فراهم نموده است که متقاضیان می توانند با استفاده از مزایای قانونی مناطق ویژه اقتصادی و اجاره اراضی بصورت بلند مدت ، نسبت به سرمایه گذاری در این بندر اقدام نمایند .
مزایای قانونی مناطق ویژه اقتصادی :
- صدور گواهی مبدا برای کالایی که از منطقه خارج می شود .
- صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله توسط مدیریت بندر
- امکان ترانزیت و صادرات مجدد برای کالاهای وارده به منطقه
- آزادی مشارکت و سرمایه گذاری برای اتباع داخلی و خارجی
- تضمین سرمایه های خارجی و سود حاصله ازآنها با آزادی کامل ورود و خروج سرمایه
- استفاده از تخفیف مناسب در هزینه های بندری و تخلیه و بارگیری و انبارداری کالا
- امکان پردازش و تغییر بسته بندی کالا وارده شده به منطقه و صدور محصولات مزبور بدون تودیع پیمان ارزی و هرگونه تشریفات
- امکان ورود و خروج کالا تا هر میزان بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی به داخل منطقه
- امکان استفاده از معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه ویژه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده و عدم نیاز به ثبت سفارش و گشایش اعتبار

- کریدور بین المللی ترانزیت شمال – جنوب ( NOSTRAC )
بروز تحولات سریع در نظام تجارت بین المللی و ظهور قطبهای جدید اقتصادی در خاور دور و شرق آسیا از یک سو و وجود بازارهای بزرگ در منطقه شبه قاره هند ، تفکر استفاده از یک مسیر جدید حمل و نقل جهت ارتباط دو حوزه بزرگ اقتصادی یعنی اروپا و آسیا را رونق بخشید .
در سال 1993 وزرای حمل و نقل کشورهای اروپایی در اجلاس کمیسیون اروپا در هلسینکی ، مسیر جدیدی بنام کریدور بین المللی ترانزیت شمال – جنوب ( کریدور شماره 9 ) را معرفی نمودند و با امضاء توافقنامه بین سه کشور ایران ، روسیه و هندوستان در سال 2000 میلادی ، این مسیر رسمیت یافت . این کریدور از بندر هلسینکی در شمال اروپا شروع و پس از عبور از روسیه و بنادر حاشیه دریای خزر به ایران متصل و ضمن عبور از خاک ایران و بنادر جنوبی خلیج فارس تا کشورهای شبه قاره هند ، جنوب و شرق آسیا امتداد می یابد . در این کریدور ضمن استفاده از سیستم حمل و نقل مدرن چندوجهی ، فاصله زمانی حمل کالا تا نصف و هزینه حمل نیز تا 30% نسبت به مسیر کانال سوئز کاهش می یابد .
کریدور بین المللی ترانزیت شمال – جنوب از مهمترین مسیرهای ارتباطی دنیا محسوب شده و از آن به عنوان کریدور حمل و نقل قرن بیست و یکم آسیا ، اروپا یاد می شود .
کوتاهی مسیر ،‌ارزانی حمل کالا بهمراه امنیت کامل و نقاط تلاقی متعدد آن با کریدورهای آکتید و تراسیگا از ویژگیهای مهم کریدور شمال – جنوب می باشد .

About Amirabad port

The unique situation of the islamic republic of Iran in teransit section in the region created the idea of establishing a big and modern port in Caspian see ( eastern ,Mazandaran) after several studies and investigations and verifying the region perivileges as well the operational phase of construction of Amirabad port has been started from 1996 the existence of potentials talents and suitable location provided enough reasons to persuade supreme council of free zones in 1997 to approve it as an special  economic zone and port and shipping organization was assigned to manage it in 2001 this port was inaugurated and during its shurt activity has been welcomed warmly merchants product owners and investors.

Amirabad port as an special economic zone is seeking to attract the domestic and foreign investment as one of it s main goals. vast support lands whit all infrastructure facilities connected to rail network have provi diffrent foundations in various industrial and to act and profit the different oppurtunities in this area the intereste bodies by profiting the legal privilages of special economic zones and leasing lands on lang term basis can invest in this port.



تازه ها