سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها | سه‌شنبه، ۲۴ فروردین ۱۴۰۰

باور و نگرش‌‌های شهروندان نسبت به مصرف آب باید اصلاح شود - نمایش محتوای خبر

 

 

باور و نگرش‌‌های شهروندان نسبت به مصرف آب باید اصلاح شود

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به اینکه با ارائه روش‌های صحیح مدیریت مصرف، باید تلاش کرد، گفت: باورها و نگرش‌ شهروندان نسبت به مصرف آب باید اصلاح شود.

باور و نگرش‌‌های شهروندان نسبت به مصرف آب باید اصلاح شود

سعید قلی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، با اشاره به اینکه بسیاری از مردم دنیا با بحران کمبود آب روبه رو هستند و این معضل کشور ایران نیست، اظهار کرد: با ارائه روش‌های صحیح مدیریت مصرف باید تلاش کرد و باورها، نگرش‌ها و در نتیجه رفتار شهروندان نسبت به شیوه مصرف آب آشامیدنی را تغییر داد.

وی افزود: امروزه همگان بر نقش تاثیرگذار آب در شکل‌دهی توسعه پایدار اذعان دارند و افزایش روزافزون جمعیت، گسترش و تنوع فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی، ارتقای سطح فرهنگ بهداشت عمومی و گسترش صنایع در کشور از عمده‌ترین عوامل افزایش تقاضاست لذا عدم توجه به برنامه‌ریزی صحیح در این زمینه سبب وقوع بحران آب در کشورها می‌شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آب و فاضلاب شهری مازندران با تأکید بر مدیریت صحیح بر نحوه استحصال و مصرف آب، تصریح کرد: با روند روز افزون تقاضای آب در دنیا، دیری نمی‌پاید که تأمین آب شرب به یک معضل بین‌المللی تبدیل می‌شود و در آینده‌ای نزدیک مبنای اختلافات و جنگ بین اقوام و ملل مختلف قرار می‌گیرد.

این مسؤول به برخی روش‌های متداول و ساده در زندگی روزمره اشاره و تصریح کرد: به‌کارگیری این روش‌ها، تاثیر به‌سزایی در کاهش هدررفت آب و صرفه‌جویی در این مایه حیات دارد.

قلی‌زاده گفت: استفاده از سردوش‌های کم‌مصرف 30 درصد، فلاش‌تانک‌های دومرحله‌ای کم‌مصرف 75 درصد و شیر اهرمی 50 درصد در کاهش مصرف آب موثر است.

وی با بیان اینکه در هر دقیقه دوش گرفتن 20 لیتر آب معادل 13 بطری آب بسته‌بندی شده مصرف می‌شود، تصریح کرد: بهتر است در هنگام استحمام از انواع دوش‌های کم‌مصرف استفاده شود و زمان دوش گرفتن نیز کوتاه شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آب و فاضلاب شهری مازندران ادامه داد: با تعمیر نشت شیر آب و اتصالات ماهانه در حدود 200 لیتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

این مسؤول اظهار کرد: به جای شستن حیاط با آب از جارو استفاده شود در این صورت از هدر رفت 300 لیتر آب معادل 20 بطری آب بسته‌بندی شده جلوگیری می‌شود.

قلی‌زاده خاطرنشان کرد: با هر دقیقه باز ماندن شیر آب به هنگام شستن دست، مسواک زدن و وضو گرفتن 15 لیتر آب به هدر می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه در هنگام استفاده از ماشین لباسشویی و ظرفشویی از تمام ظرفیت آن  استفاده شود، افزود: چنانچه از ماشین‌های ظرفشویی و لباسشویی جدید استفاده می‌کنید زمان آبکشی را کاهش دهید همچنین مدل‌های جدید قدرت پاک‌کنندگی بهتری دارند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آب و فاضلاب شهری مازندران استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی و شوری در فضای سبز شهرها را یکی دیگر از شیوه‌های کاهش مصرف آب عنوان و تصریح کرد: در شهرهای شمالی کشور در فصل بارندگی آب حاصل از بارندگی در بشکه‌ها ذخیره شوند تا در فصل خشکی مورد استفاده فضای سبز قرار گیرد.

این مسؤول زمان مناسب برای آبیاری چمن‌ها را بین ساعت چهار تا هشت صبح یا هشت تا 12 شب دانست و افزود: در این زمان تبخیر آب کم است و نیاز به آبیاری فراوان نیست.

قلی‌زاده قیمت‌گذاری آب و تعیین تعرفه مناسب و دریافت هزینه‌های واقعی را یکی دیگر از اقدامات غیرقابل اجتناب و ابزاری قوی برای مدیریت تقاضا دانست و گفت: تعرفه دریافتی اندک آب از مشترکان در مقایسه با هزینه تأمین و توزیع آن، اهمیت آب را نزد برخی از مصرف‌کنندگان از بین برده لذا با نزدیک نمودن تعرفه آب با قیمت واقعی آن، بهترین رویکرد برای تشویق به حفاظت از منابع آبی است.

وی با بیان اینکه تغییر در آگاهی‌ها، باورها و رفتار مردم درباره کمبود آب و مصرف صحیح آب مستلزم به‌کارگیری اقدامات وسیع فرهنگی است، ادامه داد: باید به مردم آموخت که آب گران‌بهاست و هیچ ماده‌ای جایگزین آن نمی‌شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و کاهش آب بدون درآمد آب و فاضلاب شهری مازندران تصریح کرد: در این راستا، شرکت آبفای شهری مازندران برنامه‌های تبلیغاتی، آموزشی گسترده‌ای را برای افزایش آگاهی‌های شهروندان نسبت به وضعیت آب و الگوی مصرف آن در دست اجرا دارد.

قلی‌زاده بر آموزش شیوه‌های مدیریت مصرف به کودکان و نوجوانان تأکید کرد و گفت: از آنجایی که مصرف یک پدیده رفتاری است و چون هیچ پدیده رفتاری مستقل از فرهنگ جامعه نیست، از این رو برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب، باید رفتارهای نامناسب فرهنگی در جامعه اصلاح  و فرهنگ بهینه‌سازی مصرف در جامعه تعمیم داده شود.