بافت استخوان

ساختار : دانش و فناوری     موضوع : مستند گزارشی   مدت : 02:47  بافت استخوان بافتی کاملا زنده است و بطور دائم در حال تغییر و تحول و نو شدن است بنابراین باید مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز این بافت همیشه در بدن وجود داشته باشد .

نکته مهم این است که حداکثر توده استخوانی در انسان ها در حدود 30 سالگی حاصل می شود بنابراین اگر در سنین پایین تر و قبل از 30 سالگی مصرف ویتامین ها و مواد معدنی به خصوص کلسیم و ویتامین D به حد کافی باشد در بزرگسالی سرعت از دست دادن توده استخوانی و احتمال بروز بیماری های مربوط به استخوان کاهش پیدا می کند اما برنامه غذایی افراد باید چگونه باشد که مواد معدنی تامین شود . شیر و لبنیات منابع بسیار خوب کلسیم هستند یک فرد بزرگسال روزانه به 2 – 3 لیوان شیر یا ماست برای تامین نیاز کلسیم احتیاج دارد که این میزان در نوجوانان و جوانان حدود 3 – 4 لیوان است از بین لبنیات بهتر است که انتخاب ما لبنیات کم چرب باشد چون تحقیقات ثابت کرده که جذب کلسیم از لبنیات کم چرب بسیار بیشتر از لبنیات پرچرب است در بین سبزی ها برگ های تربچه ، جعفری ، کلم پیچ و گل کلم حاوی کلسیم خوب هستند و بعضی از مغزها مثل بادام ، فندق ، کنجد کلسیم خوبی دارند ویتامین D مورد نیاز بدن هم باید از طریق مواد غذایی هم از طریق نور آفتاب تامین شود جوانان و کودکان باید روزانه 10 – 15 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرند بزرگسالان هم نیاز است که 15 – 30 دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند . از طرفی بعضی از مواد غذایی مثل ماهی ها ، ماهی آزاد ، ماهی تن انواع تخم پرندگان و جگر گوساله و همینطور شیرهای غنی شده با ویتامین D نیز منبع بسیار خوب این ویتامین هستند همچنین یکی از مواردی که می تواند به سلامت استخوان ها کمک کند ورزش منظم روزانه است از طرف دیگر کم کردن وزن بخصوص در افرادی که مبتلا به بیماری آرتروز هستند و اضافه وزن دارند می تواند بسیار کمک کند .


Bones
Bones are rigid organs that constitute part of the endoskeleton of vertebrates. They support and protect the various organs of the body, produce red and white blood cells and store minerals. Bone tissue is a type of dense connective tissue. Bones come in a variety of shapes and sizes and have a complex internal and external structure, are lightweight yet strong and hard, and serve multiple functions. One of the types of tissue that makes up bone is the mineralized osseous tissue, also called bone tissue that gives it rigidity and a coral-like three-dimensional internal structure. The largest bone in the human body is the thigh-bone (femur) and the smallest bone of the 206 is the stapes. Bones act as reserves of minerals important for the body, most notably calcium and phosphorus. The yellow bone marrow acts as a storage reserve of fatty acids. The amount of calcium in your diet is very important for the health of bones. A diet low in calcium contributes to diminished bone density, early bone loss and an increased risk of fractures. People who are physically inactive have a higher risk of osteoporosis than do their more-active counterparts. Vitamin D and fish, egg, diaries are among good foods for bones health.





تازه ها