رونق تولید ملی | دوشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

بازارهای جهانی درانتظار محصولات کشاورزی مازندران - صفحه اصلی.old

 

 

نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

بازارهای جهانی درانتظار محصولات کشاورزی مازندران

بازارهای جهانی درانتظار محصولات کشاورزی مازندران


تفسیر خبر

بازارهای جهانی درانتظار محصولات کشاورزی مازندران


کاهش درآمدهای نفتی و نوسانات شدید آن ،افزایش جمعیت کشور، کاهش قدرت خرید و در نتیجه بر هم خوردن رابطه مبادله به نفع کشورهای صنعتی و پیشرفته در راه تجارت با کشورهای جهان سوم، باید زنگ خطر را برای برنامه ریزان و سیاست گذاران اقتصادی کشور به صدا در آورده باشد و به این باور رسیده باشیم که توسعه صادرات غیرنفتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی،ضرورتی اجتناب ناپذیر است. با توجه به اینکه کشورمان به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی جزو معدود کشورهای دنیا است که قابلیت های بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد و از نظر تنوع تولیدات محصولات باغی چهارمین کشور دنیا پس از کشورهای چین، ترکیه و آمریکا است می توان به عنوان بخشی از استراتژی توسعه صادرات کشور به بخش کشاورزی و باغداری توجه بیشتری نشان داد. براین اساس می توان صادرات محصولات کشاورزی را از مهمترین راهکارها برای دستیابی به این اهداف دانست تا جایی که در تحقیقات مرکز پژوهش های وزارت جهاد کشاورزی مشخص شد: یک درصد رشد در صادرات کشاورزی می تواند 4 دهم درصد اشتغالزایی را افزایش دهد. دراین میان استان مازندران هم با دارا بودن 220 هزار هکتار شالیزار و 120 هزار هکتار باغ و تولید حدود 8 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، قطب مهم عرصه کشاورزی کشور محسوب می شود و بزرگترین تولید کننده 17محصول کشاورزی کشور مانند برنج، مرکبات، گل و گیاه، کیوی، گوشت سفید، آبزی پروری و نهال زیتون است. این استان حدود هفت درصد کل سطح زیر کشت محصولات سالانه و دایمی کشور را به خود اختصاص داده است که این توانمندی می تواند زمینه مناسبی برای افزایش صادرات غیر نفتی کشور باشد. مرتضوی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی مازندران که در بازار کیوی فعالیت دارد در این باره گفت: نا آشنایی با بازارهای هدف، نبود رویکرد صادرات گرا، نبود سیستم حمل و نقل بین المللی، کمبود انبار و سورتینگ مناسبت، بی ثباتی در نرخ ارز، گواهینامه و قرنطینه از مشکلاتی است که صادرکنندگان مازندران با آن مواجه هستند اما هرگز نا امید نیستند. وی افزود: در نشست های مختلف با مسئولان، نظرات کارشناسی برای برون رفت از این دغدغه ها مطرح شد و مسئولان هم وعده پیگیری آن را داده اند. به گفته محمدپور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران هم اکنون ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی مازندران به سالانه 200 میلیون دلار می رسد این درحالیست که با شناسایی بازارهای هدف و رفع موانع می توان این سهم را دست کم تا شش برابر افزایش یابد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم با تأیید این مشکلات و با بیان اینکه دولت باید به بخش خصوصی و صادر کنندگان کمک کند، به وجود بازاربزرگ مواد غذایی دنیا در روسیه، اشاره کرد و گفت: این کشور بدلیل بعد مسافتی، همسایگی با کشورمان و تحریم ها، به ایران روی آورده و باید از این موقعیت بهتر استفاده شود. دلاور حیدرپور از صادرات بیش از 125 هزار تن انواع محصولات کشاورزی امسال از استان به خارج از کشور خبر داد و افزود: ارزش اقتصادی این صادرات بیش از 182 میلیون و 682 هزار دلار است که این مقدار، در مقایسه با پارسال از لحاظ وزنی بیش از 13 درصد و از لحاظ ارزشی 11 درصد افزایش داشته است. وی عمده محصولات صادراتی به خارج کشور را انواع فرآورده های لبنی، مرکبات، گل و گیاه زینتی، کیوی، سیب درختی، پیاز و سیب زمینی، مرغ، ماهی و میگو برشمرد و تصریح کرد: این محصولات به کشورهای عراق، ترکمنستان، فدراسیون روسیه، افغانستان، آذربایجان و قزاقستان صادر شده است. معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار مازندران هم گفت: با توجه به فراهم نبودن برخی زیرساخت ها، صادرات محصولات مختلف کشاورزی شرایط شکننده ای دارد و باید زنجیره صادرات را تغییر دهیم. علی احسانی افزود: بازارهای جدید هدف باید شناسایی شود و تشکل‌هایی که برای صادرات شکل گرفته‌اند باید حمایت شوند البته سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده بخش حاکمیتی در استان باید ساختار نهادهای صادراتی را تغییر دهد تا روند اداری و اجرای این بخش تسریع شود. با توجه به نکات مطرح شده در این گزارش، به نظر می رسد مسئولان به چالش ها و ضرورتهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی مازندران آشنا هستند و نشست های مختلف برگزار شده میان آنان و فعالان این عرصه نشان از تلاش و تکاپوی مناسب برای برون رفت از این مشکلات به وجود آمده است. هرچند این دغدغه ها بارها مطرح و رفع آ ن نیز وعده داده شده است اما همین تلاش های اخیر هم امیدوار کننده به نظر می رسد.