جهش تولید | یک‌شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

آموزش و پرورش برای اقدامات خود نیازمند کمک فکری خانواده ها است - نمایش محتوای خبر

 

 

آموزش و پرورش برای اقدامات خود نیازمند کمک فکری خانواده ها است

محمدعلی امیریˈ روز پنجشنبه به موفقیت آموزش و پرورش مازندران در اجرای سند تحول بنیادین در کشور اشاره کرد و افزود: بدون یاری و همفکری خانواده ها هرگز به این توفیقات دست نمی یافتیم.

وی همچنین یاد آور شد: آموزش و پرورش مازندران به لحاظ مشارکت مردمی حائز مقام دوم در کشور شده است.

او از نقش نظام آموزشی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان یاد و خاطر نشان کرد:این اداره کل با آموزش 25رشته در 500پایگاه در این زمینه برنامه ریزی کرده است.

امیری با بیان اینکه آموزش و پرورش مازندران پارسال در زمینه اوقات فراغت نیز حائز رتبه برتر کشور شد، افزود: حدود 40 درصد از دانش آموزان مازندرانی در سال گذشته در پایگاه های مربوطه شرکت داشتند.

وی با اعلام اینکه در صدد افزایش این رقم هستیم، پیش بینی کرد امسال 199 هزار تن از 461 هزار دانش آموزان استان در برنامه های اوقات فراغت مشارکت کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران اظهار داشت: معتقدیم که تعلیم و تربیت در هیچ زمانی نباید تعطیل شود و همواره باید برای تعطیلات دانش آموزان خود برنامه ریزی کند.

وی از هدایت تحصیلی برای دانش آموزان دوره متوسطه به عنوان گامی برای مهارت آموزی یاد کرد و گفت: در این باره دانش آموزان دختر هنرستانی تاکنون یک هزار و 200 دست روپوش مدارس همکلاسی های خود را دوختند.

امیری هدف از مهارت آموزی را فراهم کردن زمینه اشتغال برای فارغ التحصیلان در دوره دانشگاه دانست و یاد آور شد: دانش آموزان رشته های فنی وحرفه ای و کارودانش برای ساخت و تهیه میز و نیمکت مدارس اقدام کردند.

او از طرح هجرت 3 به عنوان یکی از برنامه های موفق برای غنی سازی اوقات فراغت یاد کرد و با بیان اینکه این طرح باید با ماهیت استان همخوانی داشته باشد، گفت: طرح مذکور امسال با عنوان ˈمزرعه تابستانی منˈ با زیر کشت بردن حدود 60 هکتار از زمین های کشاورزی در سطح استان اجرا می شود.

وی طرح هجرت 3 را از منویات رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: این طرح همه ساله از سوی آموزش و پرورش، نوسازی مدارس، بسیج و دانش آموزان مقطع متوسطه در فصل تابستان اجرا می شود.

وی هدف از اجرای این طرح را آموزش حرفه های مختلف فنی به دانش آموزان و ایجاد انگیزه برای حضور در بازار کار عنوان کرد و ادامه داد: هر سال تعدادی از مدارس استان هم در چارچوب این طرح توسط دانش آموزان بهسازی و زیبا سازی می شود.

امیری با اشاره به ظرفیت مازندران در بخش کشاورزی، هدف رویکرد جدید در هجرت 3 را خلق حماسه اقتصادی برشمرد و گفت: فعالیت دانش آموزان در این رشته علاوه بر تامین نیاز استان، در ایجاد بازار کار برای جوانان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

امیری به جهت گیری هزینه ها در راستای هوشمند سازی مدارس تاکید کرد و با اشاره به تجهیز 50درصد کلاس های درس به این سامانه، گفت: این رقم به یاری خیران مدرسه ساز در سال جاری به صد در صد ارتقاء خواهد یافت.

امیری عملکرد آموزش و پرورش مازندران را در هدایت تحصیلی دانش آموزان موفقیت آمیز توصف کرد و از ایجاد رشته گردشگری و هتل داری در هنرستان های استان خبر داد.

وی با تاکید بر ضرورت هدایت تحصیلی دانش آموزان در رشته های فنی و مهارتی، گفت: هدایت دانش آموزان باید در جهت نیازهای منطقه و استان از جمله گردشگری، گل و گیاه و ...صورت پذیرد.

امیری با اشاره به اینکه سال گذشته هدایت تحصیلی سبب شد تابیش از 50 درصد دانش آموزان به سمت رشته های فنی هدایت شوند، افزود: امسال نیز برای کسب مهارت دانش آموختگان درنظر داریم این آمار را به 55 درصد افزایش دهیم.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران تاکید کرد: براساس سیاست های تحولی 70 درصد هدایت تحصیلی باید به هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش باشد تا دانش آموزان به مهارت آموزی روی آورند.

وی با بیان اینکه در تابستان امسال برنامه تغییر تابلوی مدارس یکی از کارهای ویژه ای است که با تغییر ساختار نظام آموزشی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: در نظام جدید تحصیلی دانش آموزان در پایان دوره اول متوسطه هدایت تحصیلی دارند و در بدو دوره دوم متوسطه رشته تحصیلی خود را انتخاب می کنند.

وی با اشاره به این که در نظام آموزشی گذشته دانش آموزان در پایان سال اول متوسطه عمومی هدایت تحصیلی شده و بر این اساس هنرستان ها دوساله بوده، اظهار داشت: در نظام آموزشی جدید، تحصیل در هنرستان ها سه ساله می شوند.

امیری به موفقیت های دانش آموزان در پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی اشاره کرد و یادآور شد: دو هزار و 130 طرح به دبیرخانه جشنواره جوان خوارزمی رسید که از این تعداد 137 طرح در 16 گروه علمی به مرحله استانی راه یافت.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی در 10 و 11 تیر ماه سال جاری دانش آموزان از طرح های خود دفاع کردند و پس از گزینش برترین ها، در نهایت 34 طرح از گروه های علمی مختلف به مرحله کشوری راه یافت.

او با بیان اینکه مازندران دو سال متوالی با جذب بیش از 99درصد از دانش آموزان لازم التعلیم حائز رتبه نخست کشور شد، گفت: تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا این رقم به صد درصد ارتقا یابد