جهش تولید | چهارشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۹

افتتاح آزادراه تهران-شمال ، تداوم ترجیع بندبلند ˈ ما می توانیم ˈ - نمایش محتوای خبر

 

 

افتتاح آزادراه تهران-شمال ، تداوم ترجیع بندبلند ˈ ما می توانیم ˈ

 

خوش باد منظره سبز شمال، خوش باد امواج خروشان دریای خزر، خوش باد نسیم عطرآگین درختان جنگل، امروز، بوی خوش نیایش و آسایش را در قلل البرز و کرانه خزر می بینیم که با افتتاح قطعه چهارم آزاد راه تهران - شمال حد فاصل مرزن آباد تا چالوس به طول 21 کیلومتر ، جاری شده است.

ملت بزرگ ایران، تحقق شعار ˈما می توانیمˈ را در اندیشه والای دکتر احمدی نژاد و در دیگر اعضای این دولت عشق، ایثار و تلاش دیده که مفتخر و آباد است و منتظر و آزاد است.

در آرمان این دولت تلاشگر، ایران اسلامی، سرفراز است و اینک در نمو سوسن و سنبل های این دیار حماسه ساز، می بینیم که پروژه های بزرگ صنعتی و زیربنایی یکایک به بهره برداری می رسد و بر حجم دستاوردهای بی نظیر دولت افزوده می گردد.

این پروژه ها نمونه هایی است از هزاران تغییر و هزاران مدیریت و تدبیر که ذکر آن کافی نیست چرا که دیگران بر حسرت ناتوانی خویش ماندند و مات شدند.

آری! کم ترین زمانی دیدیم که دولت ها درخشیده اند و پروژه ها و طرح های ملی را درهم و امکانات را با هم گره زدند ولی این(دولت نهم و دهم) درخشش آفتابی است که در پهن دشت ایران، الگویی دیگران گردید زیرا با این نشانه ها، اهداف ملی را معین نموده است.

آفرین بر رخساره سرخ شهیدان، آفرین بر این شیر مردان دلیر، آفرین بر این نوآوران و تلاشگران و خدمتگزاران، آفرین بر ایران، تا عشق و ایثار و شهادت است، ایران ماندنی است و این دهمین دولت نیز الگوی شدنی است.

افتتاح قطعه چهارم آزاد راه تهران - شمال حد فاصل مزرن آباد تا چالوس از جمله حماسه ها و دستاوردهای بزرگ دولت است که جای مسرت و شادی است که در واپسین روزهای سال 91 ، بهترین عیدی دولت است که تقدیم ملت شده است.

افتتاح بخشی از این پروژه ملی یکی از آرزوهای دیرینه مسافران خطه شمال و اهالی غرب مازندران بوده است که امروز نوید بخش آغاز بهره برداری کل این طرح ملی است که با دستان مبارک رییس جمهوری آغاز شده است.

سالانه بیش از 15 میلیون مسافر به شهرستان های گردشگری غرب مازندران سفر می کنند.

مطالعات اولیه طرح آزاد راه تهران - شمال از سال 1353 از سوی کارشناسان امر با هدف برقراری ارتباط مطمئن ، ارزان و آسان در بین استان های شمالی و مرکزی انجام گرفت.

این طرح پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 73 به تصویب شورای عالی معماری و شهر سازی رسید به نحوی که از سوی مسوولان بر ساخت یک راه ارتباطی میان تهران و غرب مازندران تاکید شد.

آزاد راه تهران - شمال با تقسیم بندی چهار منطقه حدود 121 کیلومتر طول دارد که حدود 70 کیلومتر آن در استان مازندران و بقیه آن در حوزه استحفاظی استان البرز واقع شده است.

محور ارتباطی کنونی چالوس و کرج (کندوان) 200 کیلومتر طول دارد که این مسیر با بهره برداری آزاد راه تهران - شمال به 121 کیلومتر و زمان مسافت از 5/4 ساعت کنونی به 5/1 ساعت کاهش خواهد یافت.

به گفته مسوولان امر طبق قرارداد فقط مسوولیت ساخت قطعه‌های یکم و چهارم آزاد راه تهران ـ شمال با وزارت راه و شهرسازی است.

نقشه ترسیم شده برای آزادراه از غرب تهران یعنی تقاطع بزرگراه همت شروع می‌شود و با گذر از منطقه کن، سولقان، شهرستانک، گچسر و مرزن آباد به کمربندی چالوس ـ تنکابن متصل می‌شود.

در 121 کیلومتر آزاد راه تهران - شمال باید 79 پل بزرگ با مجموع 11 هزار و 933 متر دهانه و 148 دستگاه تونل با مجموع 88 هزار و 510 متر در دو مسیر رفت و برگشت ساخته شود.

به گفته مسوولان امر، قطعه چهارم آزاد راه تهران – شمال با سرمایه گذاری 65 درصدی بنیاد در این قطعه و همت و تلاش مهندسان و کارشناسان شرکتهای تحت پوشش بنیاد از جمله عمران و مسکن شمال، ملی ساختمان، دی، جنرال مکانیک و تالون بازگشایی شده است.

منطقه چهار این آزاد راه از محدوده مرزن آباد تا کنار گذر غربی چالوس به طول 21 کیلومتر تکمیل و احداث شده و شامل چهار دستگاه تونل به طول هزار و 110 متر، پل های خاص به تعداد چهار دستگاه و به طول 263 متر، تقاطع غیر همسطح به تعداد 2 دستگاه و پل ها و آبروهای مسیر به تعداد 34 دستگاه ساخته شده است.

این قطعه با اعتباری بالغ بر 2 هزار و 130 میلیارد ریال احداث شده که 65 درصد از این مبلغ از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تامین شده است.

بنیاد مستضعفان و شرکت آزاد‌راه تهران - شمال به عنوان پیمانکار ساخت قطعه چهار آزاد‌راه باید 50 درصد از هزینه‌های ساخت قطعه چهار را پرداخت می‌کردند اما دولت بیش از 50 درصد یعنی بخشی از تعهدات بنیاد را نیز پرداخت کرده است.

گرچه افتتاح چنین پروژه های زیربنایی تا پایان دولت دهم همچنان ادامه دارد ولی آنچه که مهم بوده و باید دانست این است که رمز پیروزی ملت بزرگ ایران در سایه کار و جهاد و تلاش و فداکاری مردم به ویژه مسوولان حاصل خواهد شد که این مهم در دولت نهم و دهم با انجام اقدامات بی نظیر در عرصه های مختلف متجلی شده است.

در واقع این دولت با تلاش صادقانه، زیباترین تابلوی خدمتگزاری را در تاریخ ایران اسلامی خلق کرده است.

آزاد باد ایران، ایرانی آباد و ایران شاد

 

منبع : ایرنا