اثرات روزه داری صحیح بر سلامت

تحقیقات در 30 سال اخیر نشان داده است که روزه داری صحیح 2 فایده بهداشتی را دنبال دارد .  1- بهداشت روحی و روانی 2 – بهداشت جسمی
در بهداشت جسمی که با کاهش غذای دریافتی روزانه فرد همراه باشد ثمرات زیادی دارد که اولین اثرش کم شدن چربی های ذخیره ای بدن است که علت و چگونگی اثر به این صورت است که در شرایط طبیعی قند موجود در بدن که در کبد و عضلات ذخیره می شود که همان گلوکز است منبع اصلی انرژی بدن به حساب می آید وقتی گرسنگی حدود 8 تا 14 ساعت طول می کشد ذخائر قند به پایان می رسد . چربی ها بعنوان دومین منبع انرژی توسط سلولهای بدن مورد استفاده قرار می گیرند این قضیه در بزرگسالی اتفاق می افتد اما اگر گرسنگی طولانی شده و روزها یا هفته های زیادی طول بکشد بدن ناچار می شود برای تامین انرژی مورد نیاز به تجزیه و سوختن پروتئین ها که در ساختار سلولها ، عضلات و اسکلت بدن بکار می روند قطعا برای سلامت بدن خطرناکند و با زندگی مغایرند در حالی که فرد روزه دار برای مدت یک ماه تنها از طلوع تا غروب آفتاب بستگی به فصلی که ماه رمضان با آن مصادف می شود از 8 تا 14 ساعت متغیر است از خوردن و آشامیدن خودداری می کنند و این باعث می شود که در طی این ماه بدن بجای مصرف قند به مصرف چربی بعنوان سوخت اصلی روی بیاورد و در این حال پروتئین ها دست نخورده و بافت ها سالم باقی می ماند نتیجه سوختن چربی ها کاهش وزن و در نتیجه پیشگیری از بیماری هایی چون بیماری قند ، فشار خون که یکی از مزایای مهم روزه داری به شمار می رود بعلاوه تفاوت دیگری که بین روزه داری و گرسنگی های طولانی و نامعلوم می شود این است که فرد روزه دار در فاصله افطار تا سحر امکان خوردن متعادل غذا و آشامیدن مایعات دارد منظور از غذای متعادل غذایی است که حاوی 5 گروه اصلی مواد غذایی ، رژیم غذایی و انواع املاح و آب کافی باشد اما اثرات مثبت دیگر ، کم شدن میزان چربی و کلسترول است که با افزایش چربی مفید که HDlو کاهش LDl همراه است که چربی بر است که معمولا بعد از آزمایشاتی که در ماه مبارک رمضان می گیرد نتایج مثبت و بسیار ارزش دارد فعال شدن سیستم ایمنی بدن یکی دیگر از مزایای بسیار مهم اثرات روزه داری صحیح است بهبود وضعیت قندخون در افراد مستعد به دیابت ، بهبود وضعیت فشارخون در افرادی که مبتلا به فشار خون هستند . کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی یکی از اثرات بسیار مهم البته به شرطی که برنامه غذایی منظمی طراحی شود. 20 تا 30 درصد غذا کمتر دریافت شود .
فواید دیگرروزه داری بحث سلامت و هم بحث توجه به اطعام نیازمندان و ایتام است اما ناترازی تغذیه باعث افزایش چربی های خون حتی در افرادی که باعث کاهش وزن می شود چونکه افراد در مصرف شیرینی و مواد غذایی چرب ناسالم مانند زولبیا ، بامیه افراط می کنند این تغییرات در آزمایشات خون آنها دیده می شود و حتی سبب چاقی و اضافه وزن می شود ما می بینیم در پایان ماه مبارک رمضان بعضی از افراد دچار اضافه وزن یا چاقی می شوند و حتی به خطر افتادن سلامتی روزه دار خواهد شد . پس با رعایت الگوی صحیح تغذیه در ماه مبارک سلامتی خود را برای سال آینده تضمین کنیم .